we
معرض Cairo ICT يعقد هذا العام تحت شعار THE DIGITAL CHALLENGE

أسامة كمال : بلاد بتخفف الحظر مع توزيع كمامات طب مامصر عملتها فى المترو

ظهر الاعلامي  أسامة كمال عبر برنامجه مع أسامة كمال والذى قام بعرضه على الانترنت وعبر صفحته على الفيس بوك  واليوتيوب  

حيث تحدث أاسمة أن  الايكونوميست عاملة تقرير عن البلاد اللي بدأت تخفف الحظر وبتقول الأسبان راجعين الشغل الأسبوع دة والشرطة والصليب الأحمر بيدوهم ماسكات زي ما الجيش ووزير النقل عندنا ما عملوا في المترو.

وأضاف كمال أن بعض  الناس راجعة الشغل بس معظم المحلات وكل المدارس والمطاعم والفنادق لسة قافلة.. بس الكلام دة لما عدد الاصابات بدأ ينخفض.. بتقول بلاد زي النمسا والمانيا والنرويج والتشيك بذأو يفتحوا الحضانات والمدارس والمحلات بعد نجاح جهود احتواء الوباء. 

وأشار  الاعلامي أسامة كمال  إلى أن الايكونوميست عاملة جدول للاجراءات مع رسم بياني لهبوط عدد الحالات، اسبانيا الليرجعت عمال البناء والصناعة، المانيا اللي رجعت المحلات الكبيرة والمكتبات وبعض الجناين،

النمسا اللي رجعت بعض المحلات و الحدائق، الدنمارك اللي رجعت المدارس للأطفال الأقل من 11 سنة والحضانات، التشيك اللي رجعت الحرفيين وتجارة العربيات وأسواق المزارعين والنرويج اللي رجعت الحضانات والمدارس الابتدائي وخدمات زي الحلاقين والكوافيرات.

يعني حالة بحالة وبلد ببلد.. واحنا حالة برضه.. ازاي احنا حالة مش بس في مصر، في العالم العربي كله: بنقول للناس اغسلوا ايديكم بالمية والصابون، بس منظمة الإسكوا بتقول 74 مليون عربي ماعندهمش لا مية ولا صابون، ازي الحااال؟

 

وكان  الاعلامي أسامة كمال  قد أعلن عن عودته عبر الانترنت  و ذلك  بعد غياب عن الشاشة ليقدم التوعية للشعب المصرى لمواجهة تفشي فيروس كورونا و ذلك بعد وفاة أحد أصدقائه بعد ااصابته بفيروس كورونا المستجد  وبرنامج مع أسامة كمال تحت رعاية أورنج مصر 

 

شاهد أيضاً

5G-A Pioneers Program

هواوي تعلن عن إطلاق عالمي لبرنامج رواد الجيل الخامس المتقدم في مؤتمر شنغهاي 2024

أصبح الجيل الخامس الأسرع تطورًا في عالم تكنولوجيا الاتصالات المحمولة على الإطلاق حيث حقق جميع …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *